Sang og musik spiller en væsentlig rolle i vores kultur, hvilket kun forventes at blive mere og mere udbredt i fremtiden. Man finder efterhånden musik i mange aspekter af vores liv, i alt fra teater, film, i kirken og i forbindelse med højtider som jul og fødselsdage. 

I hjemmet kan musik ofte blive en del af vores familie og være med til at samle familien omkring noget, eller blot når man skal have ungerne til at falde i søvn på en lang køretur. 

Helt fra fødslen bruger forældre ofte musik til at berolige sine børn, men også til at gestikulere når de er glade eller kede af det. 

Derfor har vi lyst til at fortælle dig lidt om hvordan musik kan påvirke børns udvikling, forbedre deres sociale færdigheder og hvordan den kan gavne børn i alle aldre. 

Musik og hjernen: Fordele ved musik

Et studie fra Southern University California’s hjerne- og kreativitets institut viser, at musikalske oplevelser i barndommen faktisk kan fremskynde dit barns udvikling af hjernen. 

Oftest i forbindelse med børns sprog- og læsefærdigheder. Et andet studie fra National Association of Music Merchants Foundation viser at børn der lærer at spille et musikinstrument tidligt, forbedrer deres evne til at forstå og lære matematik i fremtiden. 

Akademisk formåen er ikke den eneste fordel ved at lære at spille og lytte til musik. Musik sætter gang i alle områder af børns udvikling, samt forbedrer og klargør dem til skolen. Både intellektuelt, socialt, sprogmæssig og deres læsefærdigheder, er forbedret ved de børn der har haft høj eksponering af musik inden deres skolestart. 

Grundet til dette findes ved at musik hjælper med at få hjernen og kroppen til at arbejde sammen. Ved at eksponere børn for musik i en tidlig alder, hjælper dem med at forstå lyden og meningen af ords betydning. Dans til musik øger børns motorik, samtidig med at de øver deres ‘’self-expression’’. Både for børn og voksne viser undersøgelser, at musik styrker vores evne til at huske.   

Alle kan vel også nikke genkendende til, at musik skaber glæde hos os mennesker. Forestil dig en god sommerdag, hvor du cruiser med din familie eller gode venner alt i mens du har skruet helt op for dit bilstereo - det er lykken. 

Musik for børn i alle aldre

Børn i alle aldre udtrykker sig selv gennem musik, selv helt små børn bevæger sig i takt med musik. Allerede fra skolestart begynder børn at finde på deres egne sange, uden selv at være bevidste omkring det. 

Børn fra 3. til 7. klasse lærer at synge sammen i grupper, og bliver introduceret til forskellige børneinstrumenter. Ældre børn begynder at danse og synge med på deres yndlingssange og begynder at idol-dyrke deres favorit band. Tilbage i 00’erne kunne dette ses ved at teenagesværelser blev tilplastrede med plakater af deres store idoler. Nu om dage foregår det meste af dette på de sociale medier, men selve idoldyrkelsen er den samme. 

Ofte bruges musikken og idoldyrkelsen også til at danne relationer folk imellem, og specielt i de unge år ses dette. Ved at vennegrupper bliver skabt over en fælles interesse for den samme slags musik eller det samme band. 

Spædbørn og musik

Helt fra spæd viser undersøgelser at børn kan genkende melodien af en sang, langt tid før de kan forstå ord. Stille baggrundsmusik kan være beroligende for spædbørn, specielt når de skal falde til ro. Derimod kan høj baggrundsmusik overstimulere spædbørn, fordi lydniveauet stiger i det pågældende rum. Så tænker du måske: ‘Hvad skal jeg så gøre?’ Syng simple sange omkring det du laver, når du går i bad, tager tøj på, eller laver mad for at give dem en forståelse af hvad du laver. 

Spædbørn musikaktiviteter 

Vuggestuen Bright Horizons i Wellesley (USA) har foretaget undersøgelser med spædbørn, hvor de laver forskellige musikaktiviteter på forskellige sprog. For at se om børnene forstår legen uden at forstå sproget, her ses det at der ikke er forskel på deres læring på trods af hvilket sprog der synges på.

Børnehavebørn og musik

Små børn elsker at danse til musik, nøglen til at aktivere småbørn med musik er gentagelse af den samme sang eller melodi. Hvilket også er med til at lære børn de specifikke ord der optræder i en bestemt sang. Skøre sange giver ofte et grin hos børnene, og selv hvis du ændrer et ord i en sang de allerede kender, vil de oftest lægge mærke til det. Prøv f.eks. at synge en kendt sang, som ‘’Lille Peter Edderkop’’ og skift Peter ud med et andet navn. Her vil du højst sandsynligt se at dit barn reagere, fordi de lægger mærke til at sangen ikke lyder som den plejer.

Skolebørn og musik 

De fleste unge skolebørn er fascineret af børne-‘’sing along’’ sange, som involverer:

- at børnene skal stave, tælle eller huske noget imens de synger. Det er også i denne alder 

- børnene selv begynder at udtrykke hvilke sange de bedst kan lide og hvilke de ikke bryder sig om.  

Teenagere og musik 

Når man bliver teennager sker der en hel masse med en som er med til at forme ens personlighed. Musikken er en stor del af dette, fordi der dannes relationer til folk der synes godt om det samme musik som man selv gør. Her skabes også en personlighed omkring musikken, alt efter om man er til rock, pop, hiphop, house eller noget helt andet. 

Dyrkelsen af musik begynder også for alvor her, specielt hvis man har en stor interesse for musik. Vi husker alle sammen tilbage i ungdommen at der blev skabt forskellige garage- bands, hvor flere og flere begyndte at spille guitar, bas og trommer i deres forældres garage for at føle sig som deres idol. 

Der en endnu ikke fundet nogen negative aspekter ved at lytte til musik, og vi er som mennesker i stand til at nyde musik hele livet. Selvom en stor dosis af Mozart nødvendigvis ikke gør os klogere, er det rart at lytte til. Med det sagt giver musikken os nye sproglige og sociale færdigheder og beriger vores liv med underholdende og kulturelle oplevelser.