Med mindre du har boet under en sten de sidste 2-3 år, så har du 100% hørt om- eller lyttet til en podcast.
Podcasts er blevet manges foretrukne medie, når det drejer sig om lyd i ørene, når man skal fra a til b. Antallet af podcasts er steget ekstremt meget i hele verden de seneste år, og hurra for det! Der findes (næsten) en podcast om alt mellem himmel og jord i dag. Der findes sågar en engelsk podcast om græs. Ja… græs.
Min baggrund for at kunne skrive denne guide til dig, udover at være marketingsdirektør her hos SoundStoreXL er, at jeg har skabt og lavet Danmarks største podcast inden for gaming nichen. Her har jeg selv taget podcasten fra en ide, lavet en visuel identitet, optaget, post-produceret, distribueret og tjent penge på podcasten.
I denne guide vil jeg både fortælle dig om podcasts og samtidig klæde dig på til, hvordan man laver en podcast, tjener penge på en podcast og meget mere!
Du kan også se guiden som video herunder:
🤷🏽♂️ Hvad er en podcast?
Den korte version: I denne moderne streaming tid er podcasts, hvad radio var i gamle dage.
Podcast er en form for indhold, som blev udviklet i 2004 da tidligere MTV video nørd Adam Curry og softwareudvikleren Dave Wine, udviklede “iPodder”. iPodder var et program, som gav brugere adgang til at kunne downloade netradio ned på deres iPods.
I dag er podcasts lidt noget andet, men ikke desto mindre, en vanvittig populær form for lyd underholdning.
En podcast er i grove træk en serie af episoder eller afsnit, som en- eller flere vært(er) udgiver på diverse services, hvor du kan streame, downloade eller købe dig adgang til dem. De fleste podcasts udkommer typisk dagligt, ugentligt eller månedligt, men der findes også limited series hvor der f.eks. udkommer én ny episode hver 3 måned, som typisk er lidt længere og går meget i dybden med et emne.
Det er noget af det jeg personligt er stor fan af ved podcasts; der findes noget til enhver smag og temperament indenfor podcast verden.
Det er samtidig et ret unikt medie fordi man kan lave en podcast om stort set alting, og på den måde kan man finde segmenter som nærmest ikke engang Google og Facebook kan finde frem til. Det er en smuk ting!
Jamen, er det stadig en podcast hvis der er video på? Ja, det er det. Der findes podcasts som udgiver deres episoder med video af værterne der sidder og snakker. På den måde kan man også ramme en målgruppe på f.eks. YouTube eller Twitch. Oftest bliver disse episoder også udgivet som ren lyd på streaming tjenesterne.
Nå. Nu har vi vist styr på hvad en podcast er. Skal vi ikke gå i gang med det, du er kommet for: Hvordan man laver en podcast!
🧐 Hvordan finder man på et koncept til sin podcast?
Inden du sætter dig ned foran mikrofonen, skal du have en plan for din podcast. Du skal ikke skrive et manus til hver episode nødvendigvis, så ender du potentielt bare med at lyde som en robot.
Dog er det en klar fordel at have en plan for din podcast helt overordnet.
Sæt et mål for din podcast
Hvorfor sætter du dig ned og laver en podcast? Det spørgsmål skal du stille dig selv.
Laver du den for at tjene penge?
Laver du den for at have et hyggeprojekt?
Laver du den for at dele ud af en viden du besidder?
Laver du den for at hjælpe andre med et problem du har haft?
Der findes eksempler på podcasts der er skabt på baggrund af alle de ovenstående spørgsmål.
Personligt skabte jeg min podcast, fordi jeg havde en kammerat der var arbejdsløs og jeg havde lyst til at lave et projekt med ham. Jeg så samtidig et hul i markedet for en dansktalende Counter-Strike podcast, så vi potentielt kunne få pressekort til at komme til de store turneringer og møde nogle af vores idoler i sporten.
I sidste ende er min anbefaling, at skabe en podcast om noget du synes er sindssygt fedt at snakke om. Det er min overbevisning at passion altid vinder.
Find på en titel til din podcast
Det siger sig selv, at du skal bruge et navn til din podcast. Her er der også et par små hacks, som du kan benytte dig af.
Se om du kan snige emnet ind i din titel. Spotify, Apple podcasts, Podimo og alle de andre steder hvor du finder podcasts har en søgemaskine indbygget i sig, samtidig med at de florerer i Google og YouTubes søgemaskiner.
Forestil dig at skulle søge på “mad podcast”, så vil det være en stor fordel at din podcast f.eks. hedder “Foody: En mad podcast for de sultne”.
Du kan også med fordel finde et navn som ligger godt i munden. Noget der er rart at få ud over læberne. Det siger næsten sig selv, men stadig værd at have in mente.
Ligesom med navne til alle former for brands, virksomheder, musikartister mm. så kan det også være en fordel at finde et navn som ser fedt ud på skrift. Til alt din fremtidige grafik til Facebook, Instagram osv. er det vigtigt at dit navn er genkendeligt og ser flot ud med det din podcast skal præsentere.
🎧 Find dit format
Podcasts kommer i mange forskellige formater og derfor er det vigtigt at finde det format, som du mener passer dig og dit koncept bedst.
Der er mange forskellige formater at kigge ind i, og der er ikke noget rigtigt eller forkert. Det handler i bund og grund bare om at finde det format, som er det rigtige for dig og din podcast.
Live eller optaget
Podcasts er for det meste kendt for at være optagede formater, hvor man optager episoden for derefter at post-producere den og så distribuerer den ud på diverse tjenester.
Dog findes der også massere af live radioprogrammer som udkommer som podcast, hvor man har skåret musikken og nyhederne ud. Her er Sara og Monopolet nok en af de mest kendte.
Ofte er det enten radioprogrammer eller videobaseret programmer, som først er live og derefter udkommer som podcast efterfølgende.
Der er, igen, ikke noget rigtigt eller forkert. Det skal bare passe til det du vil!
Samtale podcast
En af mest anvendte podcast formater er “samtale podcast”. Det er også generelt det mest informative format. Det kan være være alt fra én vært til et helt bord fyldt med deltagere. Mange af disse typer podcasts er interviewbaseret, som er en diskussion mellem en vært og en gæst. Dog er det også gældende for f.eks. to eller flere faste værter.
Ofte er der i disse podcasts rigtig god tid til at fordybe sig i emner, og det kan som tidligere nævnt være alt mellem himmel og jord.
En rigtig god samtale podcast kræver at værterne og evt. gæster er tilstedeværende og giver noget af sig selv. En god tommelfingerregel er, at man ved man er lykkedes med en samtale podcast, hvis lytteren får følelsen af at være tilstede i rummet der bliver indspillet i.
Nyhedspodcast
Det giver næsten sig selv, men en nyhedspodcast er en podcast der leverer aktuelle nyheder - typisk i et lidt kortere format.
De giver et overblik og en kort analyse. De mest populære nyhedspodcasts udkommer faktisk dagligt og giver et kort og effektivt nyhedsoverblik og både DR, Børsen m.fl. benytter sig af formatet til sine brugere.
Det er svært marked at tappe ind i, men ikke desto mindre værd at overveje.
Reportage podcast
En mere sjælden spiller på markedet for podcast, men et format jeg personligt håber bliver endnu mere udbredt i fremtiden.
Dét at være ude i felten og arbejde med lyden der er omkring én, mens man optager. Det er virkelighedsnært format der har en masse at byde på, fordi man ikke kan kontrollere alt der sker, ligesom man kan hjemme i sit studie eller sin stue.
I USA og England findes der en række blogs, som både sender live og som laver podcasts, hvor de er ude i felten og møde mennesker, til fester, events og andet, som omhandler det emne de har som omdrejningspunkt i podcasten.
Der findes også flere og flere podcasts, som laver live events hvor man netop river mikrofonerne ud af stativet og tager ud i felten og sender live. Ofte med publikum, men der får man stadig noget af virkeligheden med.
Der findes, selvfølgelig, endnu flere formater, men jeg har valgt at dække de store penselstrøg i denne artikel.
🎙 Podcast udstyr
Grundstenen for overhovedet at kunne komme i gang med en podcast, og nok et af de mest diskuterede emner indenfor podcast universet er udstyret.
Vi kan ikke komme udenom hvor vigtigt og essentielt det er, at have noget udstyr der gør det muligt at optage, producere og skabe lyden der er din podcast.
Jeg vil derfor tage dig igennem alt det podcast udstyr du skal bruge og tro mig, jeg har været været igennem det hele. Jeg er en kæmpe grej nørd på det her område. Jeg vil samtidig give dig nogle ideer til at købe udstyr på forskellige budgetter, så du kan komme i gang uanset dit budget.
Podcast miljø
Når du skal indspille en podcast er det vigtigt, at det miljø du sidder og optager i er “podcast venligt”. Du kan sagtens indspille en vellydende podcast uden et dedikeret lydstudie. Den lyd du opfanger i mikrofonen eller mikrofonerne er naturligvis også afhængig af hvilken mikrofon du bruger, men du kan mindske støj og udefrakommende faktorer ved at have placeret dig i et godt miljø.
Et rigtigt lydstudie har naturligvis sine fordele ved at være et lysreguleret rum, og du vil opleve at lyd optaget i sådan et rum bare lyder super godt - nærmest på alt udstyr.
Den eneste grund til, at jeg har valgt at nævne miljøet er faktisk for at forsikre dig om, at det ikke er rummet, men udstyret der gør en god podcast for dig - så bare rolig! Min podcast blev først optaget i et lydstudie og i dag bliver den indspillet i en af værternes stue i en lejlighed midt i Aarhus C, og det lyder lige så godt, fordi vi opgraderede udstyret.
Har du et sted hvor du oplever noget rumklang, som du synes er svær at slippe af med, kan du med stor fordel hænge noget lydabsorberende skum op, som tager det værste rumklang for dig.
Podcast mikrofon
Mikrofonen er uden sammenligning dit vigtigste våben i jagten på en succesfuld podcast. Enten er du typen der gerne vil vide præcis hvad det er du køber, eller også er du typen der bare gerne vil vide hvad der er bedst og så køber du det.
Til nørderne derude, vil jeg bare lige kort berøre de to typer mikrofoner der typisk er i spil til en podcast.
- Kondensator mikrofoner: Du får en rigtig skarp, rig og fyldig lyd, men en kondensator mikrofon er også meget følsom. Det vil sige, at den opfanger lyde i rummet som f.eks. støj fra naboen, en vaskemaskine der er tændt eller en bil ude på gaden. Derfor er disse mikrofoner oftest bedst i lydstudier.
- Dynamiske mikrofoner: Her får du også - ud fra kvaliteten af mikrofonen - en rigtig god lyd. Dynamiske mikrofoner er mindre følsomme og lige præcis til podcast er det en stor fordel. De er fantastiske til tale og specielt hvis der potentielt kan være lidt støj omkring dig.
Så med mindre du har et lydstudie til rådighed, så vil jeg uden tvivl anbefale en dynamisk mikrofon til din podcast, for at undgå for meget støj.
Hvilken mikrofon skal du vælge?
Kondensatormikrofoner
Her får du 3 kondensatormikrofoner til 3 forskellige budgetter.
Dette er den selvsamme mikrofon jeg startede med til min podcast, da vi optog i et studiemiljø.
Det er en fantastisk mikrofon til prisen. Du får en mikrofon med ren og tydelig lyd, og når du er i det rigtige miljø, kan man ikke høre at den kun koster 649 kroner.
Jeg vil anbefale at bruge et popfilter med mikrofoner for at mindske støj, men som nævnt tidligere kan et studiemiljø tage det værste.
sE Eletronics X1S
Denne mikrofon er en helt anden liga, men stadig til en ganske god pris!
X1S’eren blev introduceret som en mikrofon til at optage instrumenter, men kan bestemt også optage stemmer. Jeg vil også her, anbefale at bruge et popfilter for at tage den værste støj.
Blue Spark SL
Denne Blue model er en kondensatormikrofon i særklasse. Et håndtunet mirkfonhoved med et high-pass filter, som sørger for at holde støj fra lave frekvenser ude.
Den er lavet til stemmer, gaming, voiceover og lydproduktion, så bestemt en særklasse mikrofon til podcast. På trods af at være en kondensatormikrofon, løser den på forhånd en stor del af støjproblemet også.
Dynamiske mikrofoner
Her får du 3 forskellige dynamiske mikrofoner til 3 forskellige budgetter.
RØDE PodMic Mikrofon
Som navnet måske indikerer, så er RØDE’s PodMic en dynamisk mikrofon lavet til podcast, streaming, gaming og andre tale-baserede formål.
Den kommer med et indbygget popfilter og så har den også en indbygget shockmount, som minimerer vibrationsstøj der kan forekomme fra stativ til mikrofon. Du får en fantastisk podcasting mikrofon til 799 kroner, og du behøver ikke opgradere senere.
En lille sidenote til RØDE’s PodMic er, at den ikke er særlig velegnet til så meget andet stemmer og tale.
Du fornemmer måske at når vi bevæger os over i dynamiske mikrofoner, så er der simpelthen et udvalg af mikrofoner der er lavet specifikt til podcasts. Det er også tilfældet med Shure’s specialdesignet podcast mikrofon: MV7.
Grunden til at MV7 blev lavet, var for at tage noget af presset og prisen fra storebroren “SM7B”.
Klik dig ind på linket og læs om alle dens smukke features. Jeg har ikke tænkt mig at gengive det eftersom produkt teksten har det hele med. Jeg kan bare sige, at det er en fantastisk podcast mikrofon - intet mindre.
Og så til MV7’s storebror: SM7B.
Nok verdens mest populære mikrofon til podcasting - og faktisk også til sang og indspilning. Shure SM7B er en legendarisk dynamisk mikrofon, som bla. Michael Jacksons album “Thriller” er indspillet på og alle studierne i DR byen er udstyret med. Den har så mange år, så mange indspilninger, podcasts, albums og alt muligt på bagen, at Shure SM7B taler helt for sig selv.
Det er, uden sammenligning, den mest populære mikrofon til radio, podcast og andre stemme-baseret indspilninger af en grund.
XLR kabler
Alt efter hvor mange mikrofoner du skal bruge til din podcast, skal du bruge tilsvarende antal XLR kabler, som tilslutter din mikrofon til dit lydkort eller recorder.
Hvis du bruger en USB mikrofon, er du ude over dette problem og skal blot tilslutte din mikrofon til din computer via. USB.
Som afslutning på dit vigtigste våben, mikrofonen, så vil jeg komme med et råd baseret på mine erfaringer: Du kan altid opgradere. Brugt markedet for mikrofoner er kæmpestort og der er altid nogle, som er ude efter at spare lidt penge på sådan noget udstyr. Så hvis budgettet ikke rækker til en Shure SM7B fra start, så start med en RØDE PodMic og opgradere på et senere tidspunkt, hvis behovet opstår, og så sælg din PodMic.
Hovedtelefoner
Teknisk set er hovedtelefoner faktisk slet ikke et must for at lave en podcast.
Hovedtelefoner kan være en fordel, men ikke en nødvendighed. Det er ofte en rigtig god ide, at den der har ansvaret for lyden har et headset på, og laver man f.eks. et interview kan det også være en stor fordel at begge parter har høretelefoner på, for at kunne høre hinanden helt tydeligt.
Som udgangspunkt er der ikke nogle headsets der ikke dur til formålet, men der er helt klart nogle der giver mere mening. F.eks. er hi-fi hovedtelefoner ikke super gode at lytte til podcast med, da de lave frekvenser er boostet ret meget i dem typisk.
Her kommer jeg kun med 1 forslag til hovedtelefoner, fordi de bare er de perfekte hovedtelefoner til formålet med podcast. Grunden til jeg kun kommer med ét forslag er simpelthen, at hvis du er kommet frem til at have behovet for hovedtelefoner, så er du også et sted hvor du tager det seriøst, og så skal du ikke sidde med andre hovedtelefoner end disse.
Beyerdynamic DT 770 Pro (32 ohm)
Uden sammenligning, er Beyerdynamics legendariske studie headset DT 770 Pro det bedste du kan vælge.
Prisklassen er lidt midt imellem billigt og dyrt, og du får enormt meget for pengene. Impedansen i disse “32 ohm” gør, at de gengiver lyden fra f.eks. en smartphone rigtig godt. Det er sågar et robust design, som kan holde til at blive taget med rundt til live events og interviews, når din podcast bliver rigtig stor!
Podcast optager/recorder
Nu har du et sted at optage din podcast, en mikrofon og et sæt hovedtelefoner. Så er du jo bare klar right?
Hver gang jeg har hjulpet nogle i gang med en podcast opstår spørgsmålet omkring, hvordan man tilslutter mikrofonerne til computeren fordi “computeren har da ikke de der XLR stik?”. Hvis man ikke kender til XLR og lydudstyr generelt, kan jeg virkelig godt forstå, at man ikke lige kan se det for sig. Din podcast mikrofon skal nemlig tilsluttes - med mindre du har en USB mikrofon - et lydkort, eller en recorder.
Jeg vil herunder komme med 3 bud på, hvilke enheder jeg vil foretrække at lære at bruge og hvorfor de her 3 enheder er de bedste.
Denne enhed tager mobil recording til en ny niveau. Det er den første håndholdte optager i verden med 6 inputs, hvor 4 ud af de 6 er XLR inputs. Det er en lydoptager med seperat gain til alle kanalerne, samt 3 forskellige phantom power styrker.
Den optager i super kvalitet - op til 96 kHz / 24 bit. Den kan optage direkte på SD kort eller tilsluttes en computer og på den måde fungere som lydkort.
Det er nok den mest brugte enhed til optagelse af podcast og det er der en grund til. Når du har brugt den et par gange og har en god fornemmelse af, hvad den kan, så er den utrolig nem at bruge!
Måske et af de mest populære lydkort på markedet med 2 XLR preamp inputs. Det kommer også med phantom power og har 2x velbalanceret line outputs.
Et lydkort fungerer som stationen mellem mikrofon og computer. Så du tilslutter mikrofonen til lydkortet og så tilslutter man lydkortet til computeren. På den måde får man mikrofonerne tilsluttet computeren via. XLR. På computeren har du så et software til at optage med - det kommer vi tilbage til lidt senere.
Har du et forholdsvis stationært setup er lydkort løsningen rigtig god. Når man bruger denne løsning, skal man lave lidt post-producering på lyden typisk, da der ikke sidder indstillinger i denne slags lydkort som standard.
RØDE Rødecaster PRO II
RØDE, som vi har hørt om før, har lavet et lydkort, som gør produktionen af podcast utrolig nemt. Rødecaster er en fuldstændig fantastisk maskine og har gjort livet for mig personligt som lydmand, 100x nemmere end dengang jeg startede min podcast og jeg kan ikke anbefale den nok.
Alt hvad nogensinde vil få brug for når det kommer til livestreaming, podcast, broadcast og telefoninterviews bliver muligt med denne lækre enhed.
Den kommer med 4 mikrofon-kanaler med fantastiske preamps og phantom power. Den kan optage med MicroSD-kort eller tilsluttes direkte til din computer og fungere som din bedste makker i produktionsøjemed. Den kommer sågar med 8 programmerbare pads, som kan bruges til at afspille jingles, effekter, musik, annoncer eller hvad man kan finde på.
Men det vigtigste, og grunden til at din produktion bliver så nem er, at du kan indstille lydindstillinger direkte under optagelsen, så det output du får på dit SD kort eller i dit software på computeren allerede er klaret. Det sparer dig for en post-produktion og kan indstilles én gang og så skal der ikke pilles ved det igen nødvendigvis.
Du får altså en komplet løsning på rigtig mange ting i én maskine, som også kan tjene en masse andre formål.
🖥 Software til podcast
Du har nu fået fat i alt udstyret, du har indspillet din første podcast og det er tid til at klippe og klistret den sammen, så den bliver ligesom du havde planlagt i første del af indlægget her.
Lydredigeringssoftware kan godt være lidt af en jungle, så jeg har samlet lidt forskellige muligheder til dig herunder, som både er til nybegynderen og til den øvede. Uanset hvordan du optager, kommer du ikke rigtig udenom at skulle have dine optaget lydfiler over i et software, hvor du kan samle det hele til én fil.
Jeg vil også lige komme med et godt råd her. Når du alligevel er i gang med at få det hele til at klappe rigtigt, kan du ligeså godt lære en rigtig DAW (Digital Audio Workstation). Dine ambitioner er forhåbentlig høje og derfor mener jeg personligt, at du med stor fordel kommer til at blive glad for, at have lært et rigtig godt software fra start.
Det tager lige lidt ekstra energi og en masse fejl i starten men trust me, du bliver rigtig glad for det senere og kvaliteten bliver bare rigtig meget bedre på længere sigt.
Lad os springe ud i det!
Lydredigeringssoftware
Vi starter i den billige og meget simple ende og arbejder os opad.
Audacity
Dette software er faktisk ikke en rigtig DAW, men det kan faktisk godt bruges. Det er gratis, hvilket jo også er meget praktisk.
Det er rigtig grimt og ligner noget fra 90’erne, men ikke desto mindre kan det klare opgaven. Det kan bruges til meget simple løsninger med få lydspor, men så stopper legen også der. Det bliver hurtig bøvlet og kan virke uoverskueligt pga. det grimme layout.
Garageband (kun til Mac)
Du husker måske Garageband? Det eksisterer stadig i bedste velgående og virker stadig enormt godt faktisk.
Det er super overskueligt og let tilgængeligt fra Apples App Store. Du ligger faktisk bare sporene ind, og så kan du skrue dem op og klippe og klistrer rundt i det derinde. Det er en moderne DAW, så når man lige har gjort det et par gange, går det ret hurtigt pga. overskueligheden. Det har dog sine begrænsninger i forhold til nogle effekter mm.
… og så er det kun til Mac brugere. Beklager Windows bruger!
Adobe Audition
En rigtig god DAW til lige netop podcast! Hvis man kender til Adobes programmer i forvejen, kan det være en stor fordel at bruge audition, da setuppet vil se bekendt ud.
Du har stort set alt du skal bruge i denne DAW. Der er dog en lille læringskurve, men det handler blot om lidt træning. Audition har en multitrack session mulighed, så du kan have så mange spor du vil i din session. Du kan få en gratis prøveperiode og prøve det af, hvor det herefter koster 186 kroner om måneden.
Ableton LIVE
Så kommer vi til cremen af DAWs: Ableton.
Ableton er en DAW lavet til musikproduktion og bliver brugt til at lave alle de hits du hører i radioen, på Spotify mm. Det er en fantastisk DAW der stort set kan alt, når det kommer til lyd og produktion. Læringskurven er en anelse stejl, men når det kommer til podcast, så er det faktisk ret simpelt. Den helt store fordel i Ableton er nemlig, at du kan lege rigtig meget med lyden.
Mange af de indstillinger som man f.eks. sætter på en Rødecaster PRO, kan du lave i Ableton i post-produktion. Det er et dyrt software og koster 4-5.000 kroner for den fulde version. Dog kan du heldigvis nøjes med enten den gratis, eller intro version til lige under 600 kroner. Det kommer helt an på, hvordan resten af dit setup ser ud.
Essential indstillinger
Nu sidder du så og skal producere din podcast, men du ved ikke rigtig hvad du skal være opmærksom på.
Derfor har jeg samlet en lille liste, som jeg ikke kommer til at gå i dybden med, men blot lige nævne for at du kan undersøge dem og få din podcast til at lyde endnu bedre. Egentlig vil jeg sige, at jo mindre du skal gøre efter din optagelse jo bedre. Du er bedst tjent med, at dine indstillinger på forhånd er så gode som muligt!
- Volume/gain
- Gate
- EQ
- Compressor
- De-esser
- Limiter
Jeg vil anbefale at eksportere dine lydfiler til .wav da det er en bedste kvalitet, men MP3 kan også gå an og fylder typisk lidt mindre.
📡 Distribution af din podcast
Nu har du simpelthen lavet din første podcast episode - stort tillykke!
Men der er ikke rigtig nogle der kan høre den, når den bare ligger der på din computer vel? Det skal vi naturligvis have gjort noget ved.
Der findes også en håndfuld muligheder på markedet her med både fordele og ulemper. Det vigtigste er, at de skal producere et RSS feed til dig, som du kan ligge på de platforme du ønsker at ligge på. Det er nemlig RSS feedet, som skyder dine episoder ud til platformene helt af sig selv.
Soundcloud
Soundcloud er en gratis løsning til at starte med. Du kan ligge x-antal GB op og herefter skal du måske kigge på deres Pro løsning.
Podcastpusher
Skal det være rigtig nemt og billigt så er der faktisk en dansk udbyder, som gør livet nemt for dig: podcastpusher.dk.
Her sætter du din podcast op, betaler 50 kr. om måneden og så kan du lægge alle de episoder op du har lyst til og de bliver automatisk synkroniseret ud på de platforme du vælger. Deres analytiske del er ikke 100% færdig endnu, men ikke desto mindre er det en billig løsning, hvor du samtidig støtter en dansk startup. Det er nemt at sætte op og virker!
Simplecast
Simplecast er en af verdens største distributører af podcasts og det er virkelig et fedt system. De er en af de få systemer der er Spotify partner og som har en rapportering der er rigtig god og nøjagtig. De er samtidig leverandør til virksomheder som Facebook, Nike, Twitter og mange andre af de største virksomheder i verden.
Det koster lige omkring 300 kroner om måneden, men det er også pengene værd efter min mening. Jeg bruger det selv og har været utrolig glad for den løsning.
Hvilke platforme skal du være på?
Du skal ud i æteren og være tilgængelig for så mange som muligt, og alle lytter ikke på samme platform, selvom det havde været nemt ik’?
Som udgangspunkt er det bedste, at være tilgængelig for så mange som muligt. Der er dog nogle platforme, som du ikke kan undvære og nogle som måske ikke er lige så vigtige.
Her er en lille liste over de vigtigste når det er dansk podcast:
- Apple Podcast
- Spotify
- Google Podcast
- Podimo
- Castbox
Resten af mulighederne kan man blot skrive sig op på, så er man sikret. Det koster ikke mere eller mindre at være på så mange som muligt.
💵 Tjen penge på din podcast
Nu har du været i gang med din podcast i over et år og der er kommet godt gang i følger skaren. Der er er mere end 1000 lyttere pr. afsnit og du får massere af god feedback. Din Facebook side boomer og din instagram får følgere hver dag.
Men…
Du bruger også meget tid på det og alt den tid kan næsten ikke forsvares, fordi der ikke er nogen indkomst. Det skal måske ikke være din primære indkomst, men du vil gerne have din tid “dækket” som et tilskud til projektet om man vil.
Jeg tror fuldt og fast på, at hvis man har lavet et fedt projekt skal der nok komme et outcome på et tidspunkt. Lige præcis podcast verden er utrolig ung når det kommer til annoncering og økonomi.
Man får ikke penge for streams endnu. Der er ikke en portal, hvor man kan lægge sin podcast ind til skue for brands osv. Enten skal man bare klø på og forsøge at vækste sin følger skare med den passion man har for projektet, eller også skal man ud og være opsøgende. Det er knaldhamrende hårdt arbejde at lave en podcast, hvis man er ude efter at tjene penge, men klø på! Passion skal nok vinde i sidste ende.
Når det er sagt, så findes der nogle måder man kan skubbe det i gang på:
- Podads.dk
- Acast.com
- Kold kanvas salg
- Samarbejdspartnere
- Sælg din podcast til en relevant virksomhed/mediekanal
Tålmodighed er nøglen til at tjene penge på din podcast!
🟢 Afsluttende ord
Podcasts er kommet for at blive og det har en enorm vækst i markedet. Så hvis du har en podcaster i maven, skal du virkelig bare give den gas og komme i gang. Det er slet ikke så svært som det måske lyder i første omgang.
Giv os gerne et kald og blive hjulpet i gang hvis du har spørgsmål!
Svar
Cookie og privatlivspolitik - indsamling og anvendelse af personoplysninger
Introduktion
Når du besøger vores website www.soundstorexl.dk indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.
Cookies
Websitet anvender "cookies", der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: https://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet kan indeholde cookies fra tredjepart: Google.com - Facebook - Addwish.com
Behandling af personoplysninger - opfyldelse af kontrakt
I forbindelse med dit køb hos Music Group Denmark A/S har du indtastet en række personoplysninger, herunder særligt
Disse personoplysninger behandler vi i forbindelse med ekspederingen af dit køb, da det er nødvendigt for, at vi kan opfylde vores del af handlen (samt i en efterfølgende periode på 5 år, så du lettere kan handle ved os en anden gang). Herefter bliver oplysningerne slettet.
Hvis du har bestilt levering, vil oplysningerne om dit navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse blive udleveret til det fragtfirma som skal levere dine indkøb. Vi bruger følgende Fragtfirmaer: GLS - Post Nord - Bring - Danske Fragtmænd - UPS - DHL - Dachser.
Behandling af personoplysninger - samtykke
Hvis du har sat kryds i boksen "ja", jeg giver samtykke til, at I må kontakte mig pr. e-mail med nyhedsbreve eller tilbud, behandler vi din e-mailadresse og oplysningerne om dine køb hos os, indtil det ikke længere er relevant. Det vil i praksis sige, indtil du gør os opmærksom på, at du ikke længere ønsker at modtage e-mails fra os.
Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Dette kan du enten gøre ved at benytte linket i bunden af vores e-mails eller ved at kontakte os på info@musicgroup.dk og oplyse, at du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve og tilbud.
Datasikkerhed
Uanset om vi behandler dine personoplysninger med henblik på opfyldelsen af en kontrakt eller på baggrund af dit samtykke, vil vi altid behandle dine personoplysninger sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Dine oplysninger vil alene blive anvendt til det formål, de er indsamlet til, og vil blive slettet, når dette formål er opfyldt eller ikke længere relevant.
Vi anvender tredjeparter til behandling af dine betalingsoplysninger (E-pay - Nets - Clearhaus) og til håndtering af dine køb (Smartweb, E-Conomic). Vi har indgået databehandleraftaler med disse databehandlere, hvilket er vores garanti for, at de overholder gældende regler om beskyttelse af dine personoplysninger.
Oplysning, indsigelse, ændring, dataportabilitet og sletning
Du kan altid kontakte os for at få oplyst, hvilke af dine personoplysninger vi ligger inde med. Dette kan ske ved henvendelse til:
Music Group Denmark A/S
CVR-nr. 33777175
Norddigesvej 4
8240 Risskov
Tlf.: +45 70273041
E-mail: info@musicgroup.dk
Hvis der er fejl i vores oplysninger, kan du altid bede om at få dem rettet, så vi har de rigtige, lige som du har ret til at få udleveret oplysningerne i et almindeligt format (dataportabilitet). Har du ønsker om ændring eller dataportabilitet, er du også meget velkommen til at skrive til os på ovennævnte e-mailadresse.
Ønsker du ikke længere, at vi skal behandle dine personoplysninger, eller at vi skal begrænse behandlingen af dine personoplysninger, kan du også sende os en anmodning herom til ovennævnte e-mailadresse.
Dine oplysninger (undtagen din e-mailadresse, hvis du har givet samtykke til behandling heraf med henblik på modtagelse af tilbud) vil blive slettet 6 måneder efter, at du har modtaget din vare.
Hvis du ønsker at trække dit samtykke til behandling af din e-mailadresse (så vi kan sende dig vores nyhedsbrev og relevante tilbud), kan det til enhver tid ske ved at trykke på et link i den enkelte nyhedsmail.
Hvis du ønsker at klage over Music Group Denmark´s behandling af dine personoplysninger, kan dette ske til Datatilsynet, på adressen Borgergade 28,5., 1300 København, telefon 33 19 32 00 e-mail: dt@datatilsynet.dk.
Udgiver
Websitet ejes og publiceres af:
Music Group Denmark A/S
Norddigevej 4
8240 Risskov
CVR 33777175